1. خانه
  2. /
  3. بخش‌ها
  4. /
  5. مقالات
  6. /
  7. تناقض بالای منبر با پایین منبر خاطره ای از آیت الله خزعلی

تناقض بالای منبر با پایین منبر خاطره ای از آیت الله خزعلی

 حدود سال ۱۳۵۱ ساکن تهران بودم و در ایام فاطمیه در منزل شخصی به نام دکتر هشترودی شب‌ها مجلس روضه برقرار بود و یکی از علمای معروف، آنجا منبر می‌رفت این آقا، خطیبی زبر دست، و از مخالفین سرسخت حکومت وقت و به تمام معنی انقلابی بود. بعد از انقلاب هم متصدی یکی از سمت‌های رده بالای جمهوری اسلامی بود وچند سال است که از این سمت بر کنار است و فعلا سمت معروفی ندارد.

 

این خطیب محترم در یکی از شب‌ها مسئله تعلیم و تربیت در اسلام را مطرح کرد و با بیانات مفصل و پر شوری به اهمیت این امر در حکومت اسلامی پرداخت و در مقام بیان اهمیت هر چه بیشتر این امر گفت تعلیم و تربیت در اسلام از واجبات است که باید به عنوان وظیفه انجام شود و چون از واجبات است اخذ اجرت در برابر آن جایز نیست و به طور مفصل درباره مصادیق تعلیم و تربیت به سخنوری پرداخت و به عنوان تعریض به تعلیم و تربیت حکومت وقت و تبلیغ و امید دادن به تعلیم و تربیت در حکومت اسلامی، همه مراکز و وسایل تعلیم و تربیت در آن زمان یعنی دبستان و دبیرستان و دانشگاه و رادیو و تلویزیون و روزنامه و مجله را محکوم به فساد و انحراف نمود و با بیانات پر طنین و کوبنده خود شرح مفصلی درباره آثار و برکات تعلیم و تربیت دراسلام ایراد نمود.

بعد که از منبر پایین آمد تعدادی از مستمعین دور او را گرفته واز او مطالبی پرسیدند. یکی از حاضرین پرسید آیا جایز است با خمس برای یک سید اتومبیل سواری خریداری شود؟ ایشان در جواب گفتند خمس باید به سیدی داده شود که فقیر باشد و نتواند کاسبی کند و سید فقیر هم ماشین لازم ندارد. گفتند این سید روحانی و اهل منبر است ایشان گفت اگر این آقا منبرش مفید باشد با پول منبر مستغنی و بی نیاز می‌شود و دیگر فقیر نیست و اگر منبرش مفید نباشد هم ماشین لازم ندارد. گفتند حاج آقا ایشان منبری خوبی است و منبرش هم مفید است ولی ایشان پول منبر نمی‌گیرد. ایشان گفت چرا پول منبر نگیرد؟ این یک پول حلال است ایشان با گرفتن پول منبر مستغنی و بی نیاز می‌شود و خمس شامل حال او نمی‌شود.

ظاهرا سئوال‌کننده می‌خواست به ایشان تعریض بزند که اگر تعلیم و تربیت در اسلام واجب است و اخذ اجرت در برابر کار واجب هم جایز نیست و واضح است که منبر هم از مصادیق بارز تعلیم و تربیت است پس چرا اهل منبر و از جمله خود شما در برابر منبر پول می‌گیرید؟

واعظ محترم از علمای معروف و با سابقه و موجه است و در این صحبت قصد مغلطه کاری نداشت ولی مانند بسیاری توجه نداشت که مطلب بالای منبرش با مطلب پایین منبرش تناقض و منافات دارد.

پیش از انقلاب در بین بسیاری ازروحانیون و روشن فکران مذهبی انقلابی، این صحبت مطرح بود که اهل منبرنباید در برابرتبلیغ از مردم پول بگیرند و در بعضی جاها این برنامه اجرا شد و اشخاصی مدیریت اعزام مبلغ به جاهای مورد نیاز را به عهده گرفته و خود حقوق آنها را می‌پرداختند. از جمله در اصفهان توسط یک روحانی به نام آقای ابراهیمی و درفارس توسط یک سروان باز نشسته که اسم او را فراموش کرده‌ام. در اوائل انقلاب هم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همین روش را در پیش گرفت. خودم هم که گاهی اوقات در اوائل انقلاب، تعدادی از طلاب مدرسه رسالت را برای تبلیغ به جاها‌ئی اعزام می‌کردم حقوق آنها را خودم پرداخت می‌کردم. و شاید هنوز هم در بعضی جاها این روش ادامه داشته باشد، ولی آن طور که انتظار می‌رفت این برنامه محقق نشد بلکه به تجربه ثابت شد که اجرای چنین برنامه‌هائی در صورتی ممکن و مفید است که روحانیت سازمان و تشکیلات منظم و منسجمی داشته باشد. به امید تحقق چنین آرزوئی.

 

۲۵ آبان ۱۳۹۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مطالب

فهرست