1. خانه
  2. /
  3. بخش‌ها
  4. /
  5. حاشیه ها
  6. /
  7. در حاشیه نامه حضرت حجت الاسلام سید مهدی طباطبائی به شورای نگهبان:

در حاشیه نامه حضرت حجت الاسلام سید مهدی طباطبائی به شورای نگهبان:

جناب آقای طباطبائی! من هم با شورای نگهبان مشکل داشته و دارم و با روش آن در تایید کاندیداهای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی مخالفم. و از این صحبت آقای یزدی هم ناراحت شدم.

 ولی مگر مرجعیت و آیت الله شدن و آیت الله العظمی شدن ساز و کار منظم و حساب شده ای داشته و دارد؟ در بین مراجع چند نفر مثل آقای شبیری زنجانی پیدا می شوند که مقبولیت این چنینی داشته باشند؟ در بین کسانی که به مرجعیت شناخته شده اند کدام آنها مرجع درجه اولند و کدام آنها درجه دو و سه؟ چه تعریف جامع و مانعی می توان پیدا کرد که رتبه بندی بین مراجع را تعیین و تعریف نماید که حد اقل مورد قبول اکثریت طلاب و مدرسین حوزه قرار گیرد؟

 

اگر کسی مریدانی پیدا کند که به او سهم امام برسانند و چند نفر طلبه را هم به هر طریق ممکن دور خود جمع نماید و چند سال درس خارج فقهی که در این زمان خیلی ساده و آسان شده به راه اندازد و رساله توضیح المسائلی را به نام خود منتشر نماید و حد اقل شهریه ای را به عده ای از طلاب بپردازد،می شود مرجع. و اگر در مدیریت دفتر و بیت و مریدان خود با سلیقه و زیرک باشد تدریجا رشد می کند و در میدان رقابت به پیش می تازد. مگر در حال حاضر مرجع شدن راهکار و سازمان دیگری دارد؟ در حال حاضر تعداد کسانی که به حق یا ناحق و لو در بین اقلیتی به عنوان مرجع شناخته می شوند به حدود ۱۰۰ نفر رسیده. چه سازمانی وجود دارد که بتواند رفتار، گفتار و نحوه مدیریت دفتر و بیت این آقایان را مورد مطالعه و انتقاد قرار دهد؟ و حساب دخل و خرج اینها را آنها را در نظر بگیرد. اجازه اجتهاد توسط این آقایان بر اساس چه برنامه مرتب و منظمی صادر می شود. آیا واقعا خود شما همه این اجازه اجتهاد ها را تایید می کنید؟ چه ملاکی برای قبول بعضی و رد بعضی دیگر وجود دارد؟

 برای من و حضرت عالی و همکاران و هم لباسی هامان به خوبی روشن است که ما پاسخ مناسبی برای این سؤالات و سؤالات دیگری از این باب نداریم و به قول بعضی نظم ما در بی نظمی است. اگر یکی از مراجع درجه دو و سه بر حسب سلیقه خود یا نزدیکان خود به کسی اجازه اجتهاد بدهد بر طبق چه مبنائی می توان مشخص کرد که این اجازه به مورد بوده یا بی مورد؟ صنف ما دردها و مشکلات گوناگون و مختلفی دارد و دچار بیماری های مزمنی شده که ریشه در تاریخ دارد و از جهات متعددی نیاز به اصلاح و درمان بلکه خانه تکانی دارد. با برنامه ریزی دقیق و جامع الاطراف و همه جانبه ای که با اولویت بندی مناسبی به علاج بیماری ها بپردازد. بیماری هائی که تا کنون طبیب مناسب و مورد قبولی برای علاج آنها پیدا نکرده ایم.

اگر دردم یکی بودی چه بودی / و گر غم اندکی بودی چه بودی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مطالب

فهرست