1. خانه
  2. /
  3. بخش‌ها
  4. /
  5. سخنان کوتاه
  6. /
  7. ? نقش ازدواجهای حضرت محمّد(ص) در تثبیتِ توحید:

? نقش ازدواجهای حضرت محمّد(ص) در تثبیتِ توحید:

? گرایش به غُلُو در باره پیامبران و رهبران بزرگ دینی و مذهبی و اعتقاد به خدایی یا شبه خدایی در بارۀ بعضی از آنها در بین پیروان ادیان و مذاهب مختلف وجود داشته و دارد. زنده ترین این عقیده در عصر حاضر عقیده اکثر مسیحیان در باره حضرت مسیح(ع) است که در تبلیغات و مواعظ  به شدّت روی بُعد خدایی او تکیه می شود. در بین مسلمین هم غُلاتِ شیعه همین راه غُلو را در پیش گرفته و مانند مسیحیان گرایش به نوعی الوهیت برای امام علی(ع) پیدا کردند.

? ولی در بین مسلمین مذهبی که مبتنی بر غُلو در باره حضرت محمّد(ص) و اعتقاد به خدایی یا شبه خدایی او باشد مطرح نیست و اگر باشد هم فراموش شده و در حکم عدم است.

دلیل این امر این است که آن حضرت روی بشریّت خود و مقتضیات و حالاتِ بشری خود تأکید می ورزید. و در بین مردم مانند یکی از آنها زندگی می کرد و حالاتِ بشری خود را آشکارا و روشن در معرض دیدِ عموم می گذاشت و پنهان نمی کرد.

? از همه چیز مؤثّرتر ازدواج های متعدّد و مکرّر او بود که در عین تقیّد و سفارشاتِ اکید به عفّت و پاکدامنی و تأکیداتِ مکرّر بر حفظ حقوق زنان، علاقه به امور جنسی نسبت به زنان را مخفی نمی کرد حتّی در بعضی از جنگها  که خود در آن حضور داشت یکی از زنان خود را به همراه می بُرد. و  از آن حضرت نقل شده که فرموده است” اُحِبُّ مِن دنیاکم ثلاث، الطیب و النّساء و قُرّةُ عینی فی الصّلاة” من سه چیز این دنیای شما را دوست دارم؛ عطر و زن و نور چشمم نماز. با وجود این چُنین رفتارهایی از او، مؤمنان با دل و جان به او ایمان داشتند و از او اطاعت می کردند. اعتقاد و اطاعت مؤمنان از او مثال زدنی و بی نظیر بود ولی در عین حال هیچ وقت در باره او غُلو نکرده و او را از حدّ یک بشر محتاج به خدا و بندۀ شُکرگزار او بالا تر نبردند.

? حتی ازدواج او با یک دختر نوجوانی مانند عایشه هم به هیچ وجه بر خلاف عُرفیات جامعه نبود و بی انصافی در حقّ دختر محسوب نمی شد. چون این گونه ازدواجها در آن زمان و در آن منطقه کاملاً طبیعی و عادی بود. بلکه تزویج دختر نوجوان به مرد بزرگسال که تجربه زندگی زناشویی داشته باشد را ترجیح می دادند بر تزویج آن به یک جوان که تجربه زندگی زناشویی ندارد.

? بنا بر این ازدواجهای مکرّر پیغمبر اسلام و تعدّد زوجاتِ او نه تنها نباید مورد انتقاد قرار گیرد بلکه باید به عنوان یک عامل بازدارنده، از غُلو در باره او، و جلوگیری از عقیده به الوهیّت او، و عامل عمدۀ تثبیت عقیدۀ توحید در دل مسلمین، مورد تقدیر و تحسین قرار گیرد.

? ولی با کمال تأسّف، به دلیل اینکه مسئلۀ برابری حقوق زن و مرد در عصر حاضر، مُد روز شده، و محور روشنفکری و عدالت گری و حقوق مداری قرار گرفته، بعضی از مدّعیان روشنفکری، بدونِ در نظر گرفتن شرایط اجتماعی ۱۴۰۰ سال پیش در شبه جزیرۀ عربستان، تعدّد زوجاتِ پیغمبر خدا را بهانه ای برای خود نمایی و قلم فرسایی قرار داده و بر او خُرده گرفته اند که چرا تا این اندازه به زن توجّه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مطالب

فهرست