1. خانه
  2. /
  3. بخش‌ها
  4. /
  5. اجتماعی سیاسی
  6. /
  7. اصول دین را فدای فروع آن نکنیم

اصول دین را فدای فروع آن نکنیم

۱ – اصرار بر حجاب اجباری:

با توجه به شرائط عصر حاضر و تاثیراتی که بر افکار و فرهنگ اکثر قریب به اتفاق مردم گذاشته،تازمانی که ما قدرت بر تغییر افکار و فرهنگ آنها نداشته باشیم و نتوانیم به آنها بقبولانیم که حد اقل اکثریت آنها به میل و اختیار خود پذیرای حجاب باشند، چگونه می‌توانیم این حکم را بر آنها تحمیل نمائیم و به اجبار و به وسیلۀ نیروی انتظامی آنها را وادار به التزام به آن بکنیم که تاثیرات منفی بر روحیه و رفتار و عقاید دینی آنها نداشته باشد؟!.

بنا بر این اصرار بر حجاب و نظارت بر پوشش آنها را مفید نمی دانیم بلکه چون باعث ناراحتی و سرخوردگی و زدگی از اسلام می‌شود آن را زیانبار می دانیم.

البته منظور این نیست که از مسئلۀ حجاب به کلی صرف نظر شود و به حال خود رها شود که به إبتذال کشیده شود. بلکه منظور این است که این امر به صورت مناسب‌تری پیگیری شود که مستلزم خشونت و رنجش نباشد و پیامدهای زیان باری در پی نداشته باشد. همان طور که به پیشنهاد مرحوم مطهری وجه و کفین استثنا شد و از ملزم کردن به پوشیدن چادر صرف نظر شد.

۲- حضور زنان در ورزشگاه‌ها:

یکی از موارد چالش برانگیز که تبدیل به یک سوژه برای تبلیغ علیه اسلام شده، حضور یا عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی است. با اینکه چنین مطلبی به خودی در لیست محرمات وجود ندارد و پوشیدن غیر عورت بر مردان واجب نیست.  بلکه در صدر اسلام لباس بسیاری از مردان فقط یک لنگ بوده که به کمر می بسته و در کوچه و خیابان و بازار راه می‌رفتند و در معرض دید زنان نامحرم قرار می‌گرفتند و امر منکری به حساب نمی‌آمده. بلی این کار فقط باعث ناراحتی افراد متعصب و افراطیون در غیرت می‌شود، که به دلیل نامانوس بودن به آن در نظرشان ناهنجار و زننده و منکر جلوه می‌کند و از آن وحشت می‌کنند. با اینکه غیرت هم حدی دارد و در همه احوال و در همۀ موارد مطلوب نیست و گاهی موجب تضییع حقوق و آزادی‌های مشروع می‌شود.جلوگیری از حضور زنان در ورزشگا‌ها که چشمشان به مردانی که در حال مسابقه هستند و لباس کامل بر تن ندارند، نیفتد، از مصادیق تحریم حلال و تضییع حقوق است و حساسیت نشان دادن در برابر آن چیزی نیست مگر افراط در غیرت و تعصب جاهلانه.

۳-جلوگیری از کنسرت های موسیقی:

موسیقی انواع بسیار گوناگون و فراوان دارد بلکه خارج از احصا و شمارش است و در مجموع بعضی انواع آن سازنده و مفید است و بعضی انواع آن مضر. و بر همه‌گان روشن است که موسیقی حرام تعریف واضحی ندارد و مصادیق حرام و حلال آن کاملا متمایز و روشن نیست.یکی از شرائط نهی از منکر هم علم به حرمت است. و از طرفی تفریحات و سرگرمی هم یکی از ضروریات جامعه است. بنا بر این جلوگیری از اجرای کنسرت‌های موسیقی که کارشناسان مربوطه آن را مفید و سازنده تشخیص داده‌اند بر خلاف مصلحت بلکه ضرورت جامعه است و آثار سوء ناخواسته‌ای در پی دارد که مضرات آن ممکن است منتهی به افسردگی جوانان و شیوع رفتارها و برخوردهای هنجار شکنانه در جامعه شود که طبیعی است آثار سوء آن به مسائل عقیدتی هم سرایت کند.

الیته اهل هنر طیف خاصی از جامعه‌اند و منش و روحیات و رفتارهای خاص خود را دارند که ممکن است در نظر ما عجیب و غریب و احیانا ناهنجار جلوه کند ولی در هر صورت تحمل آنها بهتر است از نفی آنها و ما چاره‌ای نداریم جز این که با سعۀ صدر و اغماض به آنها بنگریم و جلو کار آنها نگیریم.

البته بدیهی است که ما وظیفۀ خود بدانیم که احکام اسلام و در حد ممکن فلسفه و حکمت و آثار بی‌توجهی به آنها را برای مردم بیان کنیم. و لی در عین حال وظیفه داریم که با صراحت برای مردم روشن کنیم که در شرائط فعلی و بدون پذیرش اکثریت قاطع مردم، ما توان اجرای همۀ احکام اسلام را نداریم. چون قدرت بر اجرای بسیاری از احکام به طور صحیح که مضراتی در پی نداشته باشد متوقف بر تحقق شرائطی از جمله پذیرش اکثریت مردم است که فعلا وجود ندارد.

ما مامور به وظیفه‌ایم نه نتیجه، چه معنی دارد؟:

 توجیه اصرار بر اجرای احکام به طور اجبار و اکراه بدون توجه به پیامدهای آن، به این دلیل که ما مامور به وظیفه‌ایم نه نتیجه، و لذا مسؤل مضرات و پیامدهای اجرای امر به معروف و نهی از منکر نیستیم، برخلاف عقل و شرع، و هدف از تشریع احکام است. و آثار سوء مترتبۀ بر آن که بنیاد اسلام را در معرض تردید قرار می‌دهد،خیلی بیش از آثار سوء مترتبۀ بر ارتکاب آن محرمات است (اگر واقعا حرام باشند). بلی! ما مامور به وظیفه هستیم ولی در جائی که مضرات مترتبۀ بر امر به معروف و نهی ازمنکر بیش از مضرات انجام آن اعمال باشد و به اصول عقائد صدمه بزند، وظیفۀ ما حفظ اصول است نه انجام کاری که هم به اصول صدمه بزند و هم به فروع.

۳ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • چرا به اقتصاد و سیاست نمی پردازید؟

    راهی برای رفع فقر و فلاکت در یک طرف و فساد و اسراف طرف دیگر را جستجو کنید…

    دولت مردان را به شجاعت و شهامت در برخورد با مفسدین فرا بخوانید و با دادن تعلیمات دینی و مذهبی آنها را از گریز از مسئولیت حذر دهید…

    تا قدرتمندان هوسباز و مفسد از صحنه روزگار حذف نشوند زنان که سهل است مردان را به خواری و خفت میاندازند…آنها هستند که با انباشت ثروت و قدرت در میان خود و خویشان مانع از سامان شغلی و خانوادگی ضعیفان و جوانان میشوند و با عمل خود فحشا را در بین جوانان شایع میسازند و مستوجب عقوبت سخت هستند…

    ثروت های عمومی با قیمت ارزان به آنها واگذار میشود و دولت تنها درآمدهای اندک و موقت از آنها کسب میکند…و روز به روز خود را ضعیفتر میکند و مسئولیت های اجتماعی را از دوش خود برمیدارد و اقویا و ضعفا را به حال خود رها میسازد….پس اقامه قسط با چه قدرتی انجام شود؟ قدرت نظامی دست دولت است نه دست مردم!! ضعیفان خلع سلاح شده دست بسته تحویل اقویا شده اند…زنان و دختران و پسران از هر طرف در فساد غوطه ور خواهند شد…

    حوزه های علمیه باید در اقتصاد مدرن بسیار تبحر داشته باشند…والا با دست خود جامعه را در فساد غرق خواهند کرد و مجبور به عقب نشینی مدام خواهند شد….

    پاسخ
  • باسلام باتوجه به اینکه اکنون حوزه های علمیه به سمت تربیت مبلغ دینی صرف روی اورده اند واجتهاد راکمتردرمیبابند ان هم اجتهادی که منطبق بر مکان وزمان باشد لذا به نظرمیاید حوزه چاره ای از حالت سنتی بیرون امده وبه سمت مدرن حرکت کند به طور ی حوزیان هم ناگزیر به گذارنیدن دروس به صورت ترم وواحد وازمون مشخص وهم چنین به صرف رفتن پای درس فلان کس به صرف شیوه قدیمی جواب نمیدهد وهم چنین حوزه ها باید با علوم نوین وعصرارتباطات اشنایی کافی ووافی وتسلط پیداکنند تابتوانند سره از ناسره تشخیص دهند امیداست که روزی وحدت حوزه دانشگاه تحقق یابد وحوزیان دردانشگاه تدریس ودانشگاهیان هم واحد وتحقیقات خود را در حوزه اجرا کنند

    پاسخ
  • علی محمد انصاری
    آبان ۱۶, ۱۴۰۰ ۱:۲۰ ب٫ظ

    أحسنت. البته به نظر بنده حقیر، بزرگترین و بالاترین امر به معروف و نهی از منکر در اسلام باید در رابطه با مسؤولان نظام اسلامی از کوچک تا بزرگ انجام بپذیرید که این مسأله در قرآن و نهج البلاغه کاملاً مشهود است.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مطالب

فهرست